Thursday, April 23, 2009

Nu är Antikmässan över för i år

Tänk vad fort tiden går när man har roligt. Antikmässan var över på ett kick. Vi stängde söndagen den 5 april kl 17.00 och på bara några timmar var många av årets 250 utställare redan på väg från mässområdet med sina bilar packade med det som var sålt på mässan och skulle levereras eller blivit osålt och tas med hem. Det är med sorg i hjärtat jag lämnar "mässgolvet". Jag tycker att arbetet med att idea, planera och se till att allt kommer på plats är jättekul, men när vi väl börjar bygga mässan och utställarna flyttar in - då går jag verkligen igång. Och för att inte tala om när vi väl slår upp portarna och släpper in våra första besökare. Då vimlar det av människor i alla montrar och gångar. Fullt av folk står förväntansfulla och väntar på att nästa föredragshållare ska äntra vår scen. Digitalkameran har gjort att det fotograferas flitigt av besökarna i våra inspirationsutställningar och det roligaste av allt - det shoppas för fullt av besökarna, men också av utställarna som hittar spännande saker i andra utställares montrar. Alltid är det någon utställare som har en köpare som är intresserade av något i kollegornas/konkurrenternas montrar. Antikmässan är verkligen en härlig plats att vara på!
Jag hade trott att jag skulle hinna fota en hel del under mässan, men ack vad jag bedrog mig. Här kommer ett litet axplock av vad jag lyckades få ihop. Jag är oerhört tacksam för att våra gästbloggare var flitiga på det området.


Lotta Ahlvar och Svenska Moderådet hade i år fått uppdraget att blanda vintagemode och inredning. Jag tycker att dom lyckades kanon bra!

Här är en annan del av Moderådets utställning (mer om inspirationsutställningarna kan du se i 1 av våra 3 filmer från mässan som ligger på vår hemsida www.stockholmsmassan.se/antik . Där berättar också kreatörerna själva om utställningarna)

En utställare som alltid gör fantastiskt fina och genomtänkta montrar varje år är Christina Sundqvist på A la Carte. Hon finns till vardags i sin butik på Riddargatan i Stockholm.


Ännu en bild på A la Cartes monter

I år hade vi för första gången utställare med Vintagekläder med på mässan. Vi känner att de har kommit för att stanna. Här är en bild på Herr Judit som fokuserar på herrkläder. Herr Judits butik ligger på Hornsgatan i Stockholm och öppnar nu till helgen den 25 april en ny butik som även kommer att ha inredning. Brandstationen kallas det och ligger på Krukmakargatan 22 i Stockholm.

Som besökare kan det vara skönt att ta en paus. Vi har flera fasta restauranger, men vi bygger ofta upp extra kafeer för att täcka det stora behovet av att få sitta och fika. I det här kafeet bakas det färska kakor hela dagarna. Det doftar gott och smakar härligt!

Vi har inte målat över någon gammal tapet på väggen. Det är en helt nydesignad tapet.


Under vernissagekvällen hade vi en DJ i avdelningen Vintage/Modern design - Ulmox kallar han sig och honom kan man ibland se spela på nyrenoverade Scandic hotell Malmen vid Medborgarplatsen i Stockholm.

Det här är Elisabeth Debong. Hon är vår kreatör som ser till att Antikmässans helhet ser bra ut. Elisabeth arbetar även med IKEA, Sköna hem m fl.


Här har vi en sommelier som precis ska till och sabrera en flaska champagne. Det var Sanna Gebeyehu och Aia Jüdes, kreatörerna bakom vår utställning À table - en historisk kostcirkel, som tyckte att deras utställning skulle kryddas med en riktig sabrering.


Och här får jag en snabbkurs i denna ädla konst innan jag själv skulle utföra tricket. Med en personlig coach precis bredvid kan jag säja att det var ganska enkelt, men jag vet inte om jag skulle klara det själv. Det handlade om att flaskan måste vara välkyld, hitta flaskans svaga punkt, greppa flskan i botten och föra sabeln/kniven bestämt, men inte för hårt utmed flaskan osv


Det blev tyvärr inget bildbevis på själva utförandet, men här är flaskan och korken från min första sabrering.

No comments: