Saturday, April 4, 2009

Trender i antikvärlden

Idag lördag ska det bli den stora köpfesten på antikmässan. Om inte vädret blir för fint...! Jag gick runt i flera timmar igår och letade roliga föremål och spanade inför mitt föredrag idag. Klockan 15.00 ska jag tala om Trender i antikvärlden. Det kommer att handla om den strukturella förändring som är på gång på konst- och antikmarknaden. Vad som är på väg att stiga i pris och vad som inte är hett så idag.

Det är inte alltid det som ska säljas på auktion och som av auktionsfirmorna höjs till skyarna, som är det som publiken vill ha. Därför är det så roligt att gå runt på en så stor och viktig mässa som Antikmässan här i Stockholm. Här kommer ingen undan. Sätter en handlare fel pris, så får han inte någonting sålt. Har man fel varor med sig till mässan, så får man ta dem med sig hem också.

Mitt problem när jag går runt i montrarna är att jag ser så många fina, vackra, roliga och oemotståndliga saker som jag vill ha. För det finns verkligen otroligt mycket fina målningar och tuffa grejor att köpa på mässan. En Karel Appel till exempel hos Nordic Fine Art. Eller en sykorg hos Gullaboden. Kom till scenen kl 15.00, så ska jag berätta mer.

Winston Håkanson

No comments: