Friday, February 20, 2009

Festkväll innan Stockholm Furniture Fair öppnar

På kvällarna före och under mässorna, Stockholm Furniture Fair och Northern Light Fair (Stockholm Design Week), verkar bestå av ett enda jättestort mingel. Flera av mässornas utställare och andra som vi synas i den här branschen bjuder in till tillfälliga eller fasta showrooms på stan och en hel massa folk från hela branschen rör sig mellan de olika tillställningarna. Jag som är ett stort fan av mingel tog mig självklart runt på så många ställen jag hann med. Det här är bilder från tisdagskvällen. Kvällen innan mässorna öppnade på onsdagsmorgonen.

Jag började hos Designgalleriet som visade mattor av Claesson Kovisto Rune. På bilden syns Designgalleriets grundare och ägare Stefan Nilsson tillsammans med Anneli Strömberg från Riksutställningar.
Den här mattan gillade jag bäst. Inspirationen till alla mattorna som visades var Japanska taxibilar. Ni ser likheten på fotot.
Sedan gick färden till Nordiska museet på Djurgården. Här bjöd företaget Bolon på preformence. Smart. Eftersom företaget gör mattor. Nu stirrade man ju på mattorna hela tiden.


På Nordiska museet mötte jag Jimmy Schönning, kreatör och inredare i Äntligen hemma i TV 4 och Charles Murelius.

Tredje stoppet blev hos företaget Offect som öppnade showroom på ny adress vid Norra Bantorget. På Norra Bantorget har det hänt mycket sedan Clarion öppnat sitt senaste hotell The Sign där. På bilden en mycket glad Anders Englund, ägare till Offect.


Uuve Snidare, formgivare och författare var självklart på plats. När jag mötte henne fick jag veta att hon är medlem i Pazyryk som är en förening för alla som gillar orientmattor.


Caroline Heiroth, arkitekt, Satyendra Pakhale, formgivare från Holland (tack Sanna G för namnet) och Nina Jobs, formgivare.


Monica Förster, formgivare och Sanna Gebeyehu, kreatör. Två tjejer som hann mingla trots att de sjäva var inblandade i flera egna event under Stockholm Design Week.

Åsa Karlsson och Anders Johansson är eldsjälarna bakom Nordic Light hotel och Nordic Sea Hotel som har olika event varje kväll under denna vecka.


Att jag hann runt på så många ställen under kvällen var mycket tack vare Adam som var en av chaufförerna i de mycket små nya Toyota bilarna som var official cars under Stockholm Design Week.



Två glada utställare, Niklas Widberg och Joel Kriegholm från företaget Men at Work, mötte jag på väg in till det fjärde minglet. Hotel Birger Jarl var platsen för Check-in som var en plats för formgivare som är på väg att slå igenom.

Här mötte jag Emma Kruuse, Everville, som satte sig i sin formgivna stol. Emma gjorde i höstas en utställning tillsammans med Jon Eliasson, Note Design Studio och inredare i Roomservice, på hem 2008. Viva il Verde hette den. Efter detta åkte jag till Nordic Light Hotel där Caroline Heiroth bjöd in till Swedish Style.

No comments: