Friday, November 27, 2009

Julgransvernissage på hotell Birger Jarl

För sjätte året i rad ordnade hotel Birger Jarl sin roliga julgransvernissage och jag var förstå där eftersom en av Antikmässans mycket anlitade kreatörer blivit inbjuden för att göra en av årets granar. Det är nämligen det som är idén. Hotellets VD, Marianne Hultberg och eventgurun Micael Bindefeld bjuder in tio olika företag/kreatörer som gör var sin gran. Jag tycker det är en toppen idé. För vilka fantastiska granar jag har fått se de senaste åren jag varit där och minglat bland granar, kändisar och glögg.

En av de klart bästa granarna var förstås Lotta Ahlvars från Svenska Moderådet som också gör så fantastiska utställningar på Antikmässan. Jag vet inte om det syns så bra på bilden, men det är en julstjärna hon fått som huvudbonad. Så jag säjer - Tomten släng dig i väggen. Nu i jul vill jag ha en julgransmodell som kommer med klapparna istället...

Och här är mycket nöjd Lotta Ahlvar

Lotta Ahlvar med Jytte Meilvang, kvinnan bakom klädmärket BiB

Jonas Hallbergs julgran

Lotta Ahlvar med Ann-Charlotte Jönsson och Sylvie Kjellin från Stockholm Visitors Board

En annan av mina favoritgranar var denna skapelse av Linda Nurk. Den var svår att fotografera men scrolla ner så förstår alla var inspirationen kommit ifrån...


Först hur fint det kan bli och sedan...


gör jobbet själv!


Gran i tält av Nhu Duong


Här är en utmärkt lösning om det är alldeles för många paket (kan det bli det?) under granen. - Ha en liten gran hängande från taket över paketen. Undrar hur det ser ut när paketen är borta?


Sophie Gyllenhammar Mattsson som designar smycken hade gjort en gran jag gillade fylld med glitter och definitivt inte så spretig

Klädföretaget Pour hade gjort en gran med röda dödskallar och ett plommomstop på toppen. Nej, den tilltalade inte mig. När jag lägger ihop dödskallar och klädmärke blir det faktiskt Cheap Monday.


Den här granen var den fjärde favoriten. Den är gjord av företaget Happy socks egna färglada sockor. Kan man bli annat än glad när man ser den här granen som dessutom går att använda flera gånger och aldrig barrar. Kul, tyckte jag.


En härlig gran fylld med vackra skor och stövlar. Bra idé om man har färglada skor/stövlar. I min hall står tyvärr mest bara svarta stövlar. Kan bli lite trist, kanske.


Och till sist The Local Firms gran. Praktisk med tanke på att barret samlas i tygsäcken. Vill man se julgranarna så står de fortfarande på plats i foajén på hotel Birger Jarl i Stockholm.

No comments: