Monday, October 26, 2009

En utställning du bara måste se - Dalí Dalí på Moderna museet

Jag var på utställningen Dalí Dalí med Francesco Vezzoli på Moderna museet i Stockholm i lördags. Vilken fantastisk utställning! Personligen är jag inget fan av surrealismen, men personen Salvador Dalí fick mig ändå att tycka att det var en riktigt bra utställning. Det var länge sedan jag skrattat så mycket på ett utställningsbesök. Min son som är 15 år skrattade lika glatt och sa spontant efter besöket att det var en av de bästa utställningar han varit på. Utställningen pågår till den 17 januari 2010.

· Philippe Halsman
Spanish painter Salvador Dalí, 1954
© Philippe Halsman/Magnum Photos. Image rights of Salvador Dalí reserved.

WALLACE: […] Säg mig, vad tror ni kommer att hända er när ni dör?
DALÍ: Jag tror inte på döden för min egen del.
WALLACE: Ni kommer alltså inte att dö?
DALÍ: Nej, jag tror på döden i allmänhet, men absolut inte på Dalís död. Tror att min död vore något väldigt – nästan omöjligt.
Mike Wallace och Salvador Dalí, The Mike Wallace Interview, tv-intervju, 19 april 1958

· Salvador Dalí
Sömnen, 1937, 1937
© Salvador Dalí, Gala-Salvador Dalí Foundation/ BUS, Stockholm 2009

Salvador Dalí
Architechtural Angelus of Millet, 1931© Salvador Dalí, Gala-Salvador Dalí Foundation/BUS, Stockholm

Harry Dittmer
Salvador Dalí, 1953© Harry Dittmer


· Francesco Vezzoli
· GREED, THE NEW FRAGRANCE BY FRANCESCO VEZZOLI© Francesco Vezzoli Courtesy Gagosian Gallery Foto: Guy Ferrandis




· Francesco Vezzoli
Who´s Afraid of Salvador Dali?, 2008
© Francesco Vezzoli

No comments: