Tuesday, November 17, 2009

Grand Antique mässan för första gången i Göteborg

Fredagen den 13:de november flög jag ner till Göteborg för att besöka Sveriges Konst- & Antikhandlareförenings mässa - Grand Antique. Den har arrangerats under flera år i Stockholm (vartannat år) och nu var det dags för första gången i Göteborg.

Nu vet man att man är i Göteborg. Jag gillar verkligen spårvagnar.


Här är jag på väg till mässan som ligger i så här mysiga kvarter


Här är kronhuset som mässan arrangeras i


Det här var det första jag såg när jag skulle gå in på mässan. En lyxig veteranbil.
Mässledningen lovade att de som handlade på mässan, och om man ville, kunde man bli hemkörda i denna bil. Gällde tyvärr bara om man skulle till en adress inom Göteborg. Annars hade jag förstås nappat på erbjudandet.

Jag anlände lite tidigt så Lars Månsson, Gula Huset och Christer Börjesson, antikhandlare och mässarrangör av Boråsmässan, hade inte hunnit byta om inför förhandsvisningen ännu.

Här lyckades jag få en bild på mässledningen Björn Gremner, AntikWest, Johan Sjösten, Sjöstens Antikhandel och Fia från SVT som hjälp till med att skapa scenografin på mässan.

Nu är förhandsviningen i gång. Här samtalar Winston Håkansson från tidningen Antikvärlden med Lars Thunér, Thunér Antikhandel.

Bo Knutsson, Knutsson Konst & Antikhandel är glad att Peter Pluntky, expert Antikrundan (det är även Bo) gillar hans konstglas.

Så där nu har Lars Månsson, Gula Huset fått på sig rätt kläder och träffat på Philip Håkansson , fotograf Antikvärlden.
Välfylld bar

Johan Sjösten, Sjöstens Antik tillsammans med Mikael Skaj, Skajs Antikhandel. Till vardags hittar man Johan i Göteborg och Mikael i Stockholm.

Jag är verkligen inte någon bra fotograf. Det här stillebenet var mycket vackrare i verkligheten. Sakerna kommer från både Knutssons Konst & Antikhandel och Thunérs Antikhandel

På den här mässan fanns inga traditionella montrar. Utan vägen genom mässan gick istället igenom allas möblerade ytor. Det kändes nytt och spännande och gav mig förstås idéer hur vi ska göra till Antikmässan på Stockholmsmässan till år 2011. (Alla montrar är redan klara till 2010) Bilden är tagen i Edelstams Antikhandels "monter".

Dom här taburetterna skulle jag själv gärna vilja ha. Dom hittade jag i Skaj Antikhandels "monter".
Ian Lundgren från Lundgrens Antikhandel gör en närstudie på "sitt" konstverk.

 

No comments: