Monday, September 21, 2009

Maison & Objet mässan hösten 2009

I början av september var jag i Paris på den enormt stora Maison & Objet mässan för inspiration och för att se åt vilket håll trenderna pekade.
Kortfattat tyckte jag att det kändes att det var lågkonjunktur i Paris och på mässan. De tre huvudutställningarna var relativt sparsmakade, men på ett slösaktigt sätt. Många av produkterna som var i utställningarna kändes så där onödiga som produkterna gjorde på 80-talet. Dom domineranade färgerna var svart, vitt och natur. Men det fanns en hel del roligt och nytt också.


Det var mycket broderat, som här en hel man och kvinna i naturlig storlek.


Det handlade mycket om kroppen. Många olika kroppsdelar fanns i flera olika material t ex glas, porslin och trä.


Eller till och med i hår...

Det visades en hel del belysning.

Här är belysningen som i upp och nedvända glasstrutar. Det var riktigt läckert.


Varför inte ett akvarium som samtidigt håller plantorna fuktiga?! Det kanske är svårt att se, men det är en levande fisk i akvariet.

När jag såg den här fästmanssoffan?! (ja, den är för två, den andra fåtöljen är vänd så att man tittar på varandra) Gick mina tankar till dom första James Bond filmerna den kändes 60-tal. Den här hade jag gärna tagit med hem. Det är min kollega Kajsa Falck som syns på bilden.


Här är inramningen på en av huvudutställningarna.

På den här mässan finns förstås en champagne bar. På bilden från vänster Stefan Nilsson och Sara Garanty från Designgalleriet och Kajsa Falck, Stocholmsmässan.

Med på resan var också mina kollegor från vår mässa Formex som är Skandinaviens svar på Maison & Objet, Susann Granström och Maria Torén.

Jag hittade ännu mer som varbroderat och i naturlig storlek.

Broderade puffar.

Det här var det roligaste och smartaste jag hittade. Perfekt för compact living. Ett bord som var en bricka som hade allt inbyggt. Bl a tallrik, vinglas, vas och ljusstake. Dessutom kunde man byta ut det vi ser på brickan och ersätta med andra saker, man behövde vid andra tillfällen eller om man bara ville duka olika, för allt var flyttbart. Genialiskt!

Nu ska allt förklaras med text. Det här är bara ett exempel av många på mässan.

Många textiler med päls eller djurmönster och i alla världens färger.


Över huvudtaget var det mycket djur överallt. Och gärna jättestora djur. Jag tror den svenska designgruppen Front startade en trend nar de designade en häst i naturlig storlek med en lampa på huvudet och en gris med en bricka på huvudet till vår möbelmässa, Stockholm Furniture Fair, för ett par år sedan.

Marmor kändes nytt som material här i lampor.

Och marmor i bord som lyser.


En mycket ovanlig ljuskrona. Helt i vitt och med en massa spännande saker i.

No comments: