Monday, August 31, 2009

Lite blandat från sommaren

Jag har varit väldigt lat i sommar och knappt publicerat något alls på bloggen, men nu ska det bli ändring. Jag börjar med lite blandade bilder.
----
Sista veckan i juli var det dags för Antikmässan i Helsingborg och jag var självklart där.

Under vernissagen träffade jag Lars-Yngve Johansson, antikhandlare och känd från Antikrundan i SVT. Han är dessutom så kunnig på bl a smycken och ljuskronor att han ingår i Antikmässans expertgrupp som går runt på mässan natten innan vi öppnar och kollar så att sakerna som finns i montrarna uppfyller vissa uppställda mått på kvalitet. Bredvid har han Jan-Erik Öhgren, antikhandlare, utställare hos oss och dessutom mannen bakom Brösarps antikmässa som går i mars varje år.
Son och far, Philip och Winston Håkansson. Winston var till alldeles nyligen chefredaktör på sin tidning Antikvärlden och Philip är fotograf. Winston är också en flitig bloggare, så vill man hänga med i de antika trenderna är mitt tips att följa honom. Det gör jag.

Hos Sweden Antique hittade jag den allra häftigaste antikviteten - en trävägg från ett fartyg.

Bordet är inte helt fel heller...

Hos Johan Sjösten Antikhandel såg jag denna spegel med tillhörande konsolbord som skulle passa utmärkt i min trånga hall.

Jag har en vännina som är galen i ugglor. Hon får tyvärr bara bilden av mig för själva ugglan är lite för dyr för mig.
Gula huset är ägare till konstglaset.

Ännu mer konstglas från Gula huset. Mycket läcker, gillar även tulpanglasen i bakgrunden.

Fredrik och Bo Knutsson som också är son och far. Dom ställer alltid ut både hos oss i Stockholm och i Helsingborg. Bo är med i Antikrundan på SVT.
-------
Jag hade hört att Lasse Flinkman, tidigare känd från gruppen After Dark med Christer Lindarw. Hade öppnat ytterligare ett kafé i Skåne denna gång i Landskrona vid Citadellet. Jag blev nyfiken och åkte dit.


Här sitter min syster Carin i en skön fåtölj.

Rummet längst in gick i svart, rött och silver...


I ett annat rum gick allt lite mer åt guld.


Och i entrén gick det i silver och orange. På bilden syns min svåger Antoine, min son Robin, min syster Carin och min mor Chatarina. Det vi åt var otroligt gott. Har ni vägarna förbi är det väl värt ett besök. Vi hade tur med vädret och då finns det gott om platser utomhus.
------
Att parkteatern bjuder på ett spännande program helt gratis under sommaren i Vitabergsparken, Stockholm borde alla känna till. Föreställningar som Potatislandet och Eurotrash blandas med inslag av Kungliga baletten och Cullbergsbaletten. Jag såg Eurotrash som var helt galna. Vi i publiken skrattade hela tiden. I oktober kommer dom att göra framträdanden på Södra teatern på Mosebacke i Stockholm.

Bild på sångaren som använde megafon i stället för microfon, men det fungerade mycket bra.

Gänget består av fyra mycket musikaliska och roliga killar.
-----
Här blandar jag friskt. Nu var det dags för förpressinformation för Formex. Denna gång samlades alla på Café Opera vid Kungsträdgården i Stockholm.
Stefan Nilsson, Trendgruppen och Designgalleriet träffade Kajsa Falck-Torlegård som håller i utställningar och inramning på Formex.

En representant från Café Opera berättade kort om husets historik efter att Suss Gramström, projektledare för Formex hade presenterat årets nyheter på Formex.



Lady Lisa her self, dök upp för att berätta om hur hon tänkte göra kaféet i området Young Designers på Formex. (Varje år blir en ung designer inbjudan att göra ett kafé) Lisa Bengtsson är bara 28 år och har redan hunnit med en hel del bl a en tapet som heter familjen och består av en massa tomma rammar. Nyligen kom hennes designade koppar och fat till Indiska och hennes otroligt roliga tyger som hon gjort för företaget Mairos räkning.
----

No comments: