Thursday, March 26, 2009

Trädgårdsmässan öppnar idag!

Våren startar med Trädgårdsmässan! 
Just nu har vi sol och nästan helt blå himmel utanför fönstret här i Stockholm, men det spelar ingen roll om det hade regnat - för inne på mässan andas det verkligen vååår!
Jag tog mig en tur på mässan och här kommer bilder på det som jag fastnade för. Jag upptäckte att det inte blev så mycket blommor på bilderna, men det finns det förstås massor av.
Trädgårdsmässan håller öppet till och med söndag.

Om jag hade en trädgård så skulle jag vilja ha ett lusthus. Om jag kunde välja. För här kommer ett av dom finaste, men det kommer flera. Det syns tydligt på mässan att trädgården numera behöver ett eget rum.
Den här äppelsorten passar mig bra. Inte så god, men lättskött och snygg.

Inne i lusthuset får man känslan av matsal. Ett rum som kanske fått stå tillbaka dom senaste åren. Man har väl hellre satsat på ett sovrum till.


Det här bubbelbadet är nog det första som tilltalar mig. Kan kanske bero på champagnen på den flytande brickan.


Skavanker heter företaget som bjuder på en härlig trädgård.


Här har dom dukat ett ett långbord.


Närbild på dukning och blommor


Jag träffade Björn Vingårdh, chefredaktör på Vi i Villa, som självklart var nyfiken på Trädgårdsmässan. Han har placerat sig i ett otroligt fint lusthus.


Missade att ta en bild på lusthuset utifrån, tyvärr för det var fantastiskt, men har vi tur kommer det att visas upp på Antikmässan nästa vecka.


Skavank har byggt en exakt kopia av ett lusthus som stod på Götgatan på Södermalm i Stockholm och som revs så sent som 1989

Tro det eller ej - men detta är också ett lusthus


Samma lusthus från baksidan


En liten pausyta bland betonglusthusen


Plantagen som har varit smarta och anlitat den fantastiskt duktiga Jan Rundgren som kreativt ansvarig. På Trädgårdsmässan har han gjort en idéutställning i 4 delar. Skogstomten, den asiatiska-, den romantiska- och köksträdgården. Jan tror att nästa trend är att vi kommer att odla våra egna grönsaker i framtiden.

Plantagen designar en hel del själva. Här ett uterum. Dessutom har Jan, som har lång erfarenhet som kläddesigner, designat snygga och praktiska kläder för trädgårdsbruk.


Nästa stopp blev självklart i Svenska Moderådets inspirationssutställning. Jag säjer - äntligen kan man vara riktigt snygg även i trädgården. Lotta Ahlvar, VD för Sv. moderådet, kallar sin utställning Flower Power på catwalken. Fantastiska vintageklänningar och praktiska asseccoarer mitt i blomsterrabatten.

Här har vi Lotta Ahlvar framför en av dom läckra klänningarna


Två snygga och glada kreatörer. Tv Lotta Ahlvar som nästa vecka skapar en inspirationsutställning på Antikmässan. Vintage - Inredning & Mode heter den. Th står Paula Malm som kommer att skapa entrétorgsutställningen på Formex i augusti.


Jag är osäker om det syns, men tv om solstolarna ligger en stor "glasvas" fylld med vatten och ljusgröna växter. Kan ju vara ett alternativ för alla som ännu inte skaffat pool på tomten.

Och till sist ett riktigt romantiskt lusthus

Även det med ljuskrona. Tänk på att besöka Antikmässan. Vi har massor av fina ljuskronor.

2 comments:

Kinna Jonsson said...

Fina bilder. Saknade dig i vår monter som är uppbyggd med bara antika draperier och saker. =) kram

Winston said...

Jag ser mycket fram emot att vara gästbloggare på Antikmässan. Imorgon börjar jag och om ni vill ge mig tips, så nås jag på winston@antikvarlden.se.

Idag ligger jag förargerligt nog hemma i förkylning, så jag missar pressvisningen. Men imorgon är jag på benen.

Winston